Instagram fjerner likes, PANIK eller ro på?

Overrasket? Nej det var jeg egentlig ikke, men det betyder, at man som influencer og virksomhed skal tænke anderledes fremover.

.Instagram tester i flere lande, at antallet af likes gøres usynlige for andre end den der har lagt billedet op. Årsagen er i følge Instagram selv, at man vil mindske det psykologiske pres likes kan have på dem der poster. Det tænker jeg faktisk er en god ting. Vi ser overalt i samfundet et større og større pres på, at alt skal virke perfekt, og at det handler meget om at have den ideelle facade. For mange er mange likes lig med, at man er en succes og for nogle betyder det desværre også, at få likes betyder det modsatte.

Personligt kender jeg alt for godt til afhængigheden af, at få mange likes.


Jeg bliver tit overrasket over hvordan det (i min verden) perfekte billede, sommetider falder helt til jorden, og slet ikke får de likes jeg regnede med. Det rammer da helt ærligt noget i mig, så jeg kan ikke løbe fra, at jeg også påvirkes af likes, præcis ligesom rigtig mange andre på Instagram gør.

Jeg får nogle gange også tanken selv, om folk har mistet interessen i det jeg poster, når mit følger tal foreksempel falder.
Er det mig som har mistet evnen til, at tage gode billeder? Når det ikke får så mange likes som det jeg førhen har fået.

Efter at have været på Instagram i en del år, er jeg nok også blevet lidt mere hårdhudet, og tager det ikke personligt længere.
Jeg lykkes heldigvis med det jeg laver, og får god respons både på blog, Instagram og i den virkelige verden.

Det tager Instagram så konsekvensen af, og tester skjulte likes for offentligheden.

Men hvad nu influencer?

Hvad betyder dette for dig og dine muligheder for samarbejder på Instagram. Mit syn på dette er umiddelbart, at virksomhederne fortsat ser et stort potentiale i, at benytte influencers til at promovere deres produkter. Der skal blot tænkes anderledes fra begge sider. Når dette nye tiltag fra Instagram for alvor rammer os og vores nær markeder, så vil fokus flyttes over på eksponeringer og rækkevidde. Det er jo i sidste ende også det der betyder mest, altså hvor mange der ser opslaget.

Mange virksomheder kigger allerede på influencers mediekit, og her kan de se hvor mange følgere Influenceren har, hvor de kommer fra, aldersgruppe og ikke mindst hvor mange eksponeringer vedkommendes opslag får.

Det vil virksomhederne i endnu højere grad benytte sig af, og det tænker jeg som influencer faktisk er positivt. Det betyder, at samarbejdet indgås udfra Influencerens eksponerings potentiale, hvilket må være det oplagte og det sociale pres fjernes samtidig for dem der sætter lighedstegn imellem likes og succes i livet.

Som Influencer skal man tænke mere på, at synliggøre sit potentiale som samarbejdspartner. Det kan gøres ved at dele sit mediekit. Et medie kit er en oversigt over ens eksponerings potentiale, og det giver virksomheden et hurtigt indblik i, om Influenceren er det rette match for deres kampagner.

Så ro på. Jeg sover i hvertfald lige så roligt om natten, som inden Instagram kom med denne udmelding.
Faktisk synes jeg at det er et godt tiltag for, at mindske det psykiske pres. Der er fortsat mange virksomheder der ser et potentiale i, at benytte Influencers, og der er mange utrolig dygtige Influencers derude som jeg holder af at følge.