Inspiration fra Formland og Modeugen som vil skabe gavn for dig og miljøet.

. Jeg har fornylig været på både formland, og til modeugen i København. Herfra vil jeg gerne dele de sidste nye trends indenfor bæredygtig livsstil med jer. Har samlet 5 af de største trends herunder:

Stuffication

Den bæredygtige tankegang er for alvor skyllet ind over os, og det præger i den grad også mode, og interiør billedet. Stuffication handler om, at mange efterhånden har fået for mange ting i deres hjem, og derfor kigger mere efter at omgive sig med mindre og bedre ting.

Det handler om, at der skal ryddes op, gøre plads og anskaffe sig kvalitets produkter der holder længere, og dermed går imod “brug og smid væk” tankegangen.

Den Japanske ekspert indenfor dette område er Marie Kondo, hun mener at man kun skal beholde de ting der vækker glæde og følelser. Resten bør man smide ud, så det ikke fylder i rum og sjæl.

Et eksempel kan være, at når du rydder op i dit tøj, skal du vælge dit favorit stykke, og huske på den følelse det vækker i kroppen.

Når du går igennem resten af garderoben, skal du kassere alt der ikke vækker en følelse af glæde.
Det virker hårdt, men det skulle få dig til, at blive mere opmærksom på hvad du køber og gemmer fremover.

Descision fattigue

VI bliver hele tiden bombarderet med reklamer der viser, hvordan man er “perfekt” som menneske. Reklamer der viser den sunde livsstil, den perfekte krop, eller den perfekte familie.
Det gør mange trætte, at man hele tiden måler og vejer sig selv op imod det. Det vil man i højere grad gøre op med fremover. Det skal være okay, at veje et par kilo for meget, det skal som den forrige minister Tommy Ahlers har kørt kampagne med, være okay at lave fejl, og stå ved dem.

I det hele taget skal det være nemmere at være menneske, og være den man er.

Der kommer også flere Instagram profiler, der viser det uperfekte. Det tænker jeg er godt for alle, at det uperfekte kan vinde mere frem.

Money rich, time poor

Vi har i mange år stræbt efter, at få flere og flere penge.
Denne trend går mod det modsatte, nemlig at gå efter, at skaffe mere tid. Tid er som bekendt en begrænset ressource, og den tid vi har brugt får vi ikke tilbage.

Den kan nemlig ikke købes for penge. Det kan f.eks. være supermarkedets færdige “madpakker”, årstiderne der leverer mad til døren eller at vi på jobbet hellere vil have mere ferie og frihed, end højere løn.

Vi vil fremover se mange flere løsninger, der retter sig imod at skaffe os tid.

Infobesity

VI bombarderes med informationer hele tiden. På nyhedsmedierne blinker det konstant med gule “breaking news” skilte. Vi fyldes også med nyheder, som ikke er rigtige, de såkaldte “fake news”.

De fleste har deres smartphone på sig hele tiden, og det betyder at denne nyhedsstrøm aldrig stopper, og vi bliver derfor fyldt med information, og det stresser vores hjerner.
Flere og flere i samfundet bliver stressede, og den konstante informationsstrøm har også sit ansvar her efter min bedste overbevisning.

Vi vil fremover se flere og flere virksomheder, lave politikker om at deres medarbejdere ikke må bruge deres arbejdscomputer efter arbejdstid.

Der kommer mere og mere fokus på, at bruge mindre tid på sin mobiltelefon, og søge mere nærvær med familien.

New luxury

Der sættes fokus på søvn, kost, indre ro og nærvær. Det vil vækste med tilbud der retter sig mod velvære, og om at hjælpe os til en større grad af indre ro.
Når man ser reklamer, så kommer der flere og flere der fortæller om velvære og fokus på en selv. Spa ophold, mind fullness og produkter til personlig pleje er et hit lige nu, og spåes en endnu større fremtid.
Brug færre penge på, at købe materielle ting, og hvis du endelig gør det, så skal det være gode kvalitets ting, der giver dig en indre glæde.
En større del af vores indtægter vil ifølge denne trend bruges på velvære og personlig forkælelse.

Velvære er den nye luksus. Vi går fra det materielle, til den indre velvære.

Jeg ser det som meget positivt, at vi som forbrugere i højeregrad fokuserer på bæredygtighed, og passer på miljøet.

Jeg er sikker på, at den bevægelse vi ser i samfundet nu vil være gavnlig både for os, vores børn og ikke mindst vores klode.